به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری برچسب کندذهن و احمق نزنیم!

ایسنا/ایلام یک دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت گفت: برچسب زدن کلماتی مانند کندذهن و احمق به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ناعادلانه است چون این کودکان تنها به کمک و همراهی بیشتری از نظر آموزشی و همدلی خانواده نیاز دارند.

«معصومه چراغی» با حضور در ایسنا اظهار کرد: در طول دوران تحصیل کودکان ممکن است برای هر کودکی مشکل در انجام تکالیف درسی پیش آید اما اگر کودکان به طور مداوم با این مشکلات مواجه شوند، ممکن است کودک دچار اختلال یادگیری باشد.

این روانشناس گفت: اختلال یادگیری به توانایی مغز در دریافت، پردازش و ارسال اطلاعات گفته می شود و کودکانی که دچار این اختلال هستند در خواندن، نوشتن و درک مفاهیم ریاضی مشکل دارند.

چراغی ادامه داد: علائم این اختلال متفاوت است و تشخیص اولیه آن بر عهده والدین است اما تشخیص نهایی بر عهده روانشناس یا روانپزشک است، از جمله علائم اختلال یادگیری می توان به اختلال در توجه و تمرکز، اختلال در یادگیری مهارت های جدید و اعداد و حروف الفبا اشاره کرد همچنین این کودکان معمولاً حافظه ضعیفی دارند و دیر شروع به صحبت می کنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی می توانند بر ایجاد این اختلال تاثیرگذار باشند، گفت: علت اصلی این اختلال ناشناخته است اما یک سری عوامل همچون زمینه خانوادگی و ژنتیکی، آسیب های روانی، مشکلات دوران نوزادی و رحمی مثل تولد زودرس، رشد ناکافی در داخل رحم، ضربه به سر و همچنین عفونت هایی که سیستم عصبی را درگیر می کنند اشاره کرد.

این روانشناس افزود: اختلال یادگیری باید از طریق بررسی بالینی، تاریخچه رشدی و پزشکی، گزارش نمرات آزمون و تست IQ سنجیده شود، اگرچه که این کودکان از نظر بهره هوشی ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشند و اکثراً طبیعی یا حتی بالاتر از حد طبیعی نیز هستند.

چراغی در خصوص درمان نیز گفت: رایج ترین روش درمانی، آموزش ویژه است، قبل از شروع درمان مربیان آموزش دیده باید یک ارزیابی تشخیصی ویژه انجام دهند و هدف این است که پتانسیل و ظرفیت تحصیلی و سطح عملکرد تحصیلی کودک را ارزیابی کنند همچنین ممکن است متخصصان سایر رشته ها مانند کاردرمانگر یا گفتار درمانگر نیز در فرایند درمان شرکت کنند. این اختلال هیچ درمان قطعی ندارد اما تشخیص و مداخله زود هنگام می تواند اثرات آن را بسیار کاهش دهد.

وی تصریح کرد: اگر فردی نتواند اطلاعات را درک و پردازش کند قطعاً دچار سردرگمی، ناامیدی و ترس می شود که مهارت های مقابله ای مناسب می تواند کمک کننده باشد، این اختلال معمولاً در پایان سال تحصیلی اول کودک خود را نشان می دهد.

این روانشناس افزود: مرحله تشخیص یک شروع است و بعد از آن کار همگانی برای درمان شروع می شود همچنین والدین باید توصیه ها و دستورالعمل ها را یاد بگیرند کلید کار با یک کودک دچار اختلال یادگیری صبر است.

چراغی ادامه داد: معلمان هم در زمینه درمان فوق العاده موثر هستند، این معلم ها بعد از اینکه اختلال تشخیص داده شد باید بتوانند برنامه های آموزشی ویژه ای را برای دانش آموز خود در نظر بگیرند، درک شرایط دانش آموز و همدلی به تنهایی کافی نیست، بلکه یک معلم ابتدایی حرفه ای باید تلاش کند که از تکنیک های تدریس اثربخش برای این دسته از شاگردان استفاده کند. اگر این اختلال توسط معلمان تشخیص داده شد، قدم اول مطلع کردن والدین است، معلمان می توانند برای این دسته از دانش آموزان تکنیک های خاص مثل تقسیم کردن درس ها به قسمت های کوچک تر استفاده کند.

وی گفت: تکنیک دوم درمان که توسط معلمان باید اجرا شود این است که درس را شخصی سازی کند چرا که آنها با سایر همکلاسی های خود متفاوت هستند همچنین تکنیک سوم که معلمان می توانند از آن استفاده کنند سازماندهی اطلاعات به صورت بصری است تا بتوان اطلاعات را به صورت دیداری پردازش کنند از این مسیرها می توان برای آموزش کودکان استفاده کرد.

این روانشناس افزود: اختلال یادگیری هیچگاه نمی تواند مانع از پیشرفت کودک شود شاید کودک در درک یک سری مطالب مشکل داشته باشد اما می توان کودک را در جنبه های دیگری آموزش داد و حتی آن ها را به افرادی موفق تبدیل کرد.

انتهای پیام

نظرات

captcha